Sunday, December 16, 2007

Boum boum badaboum!

Ce soir, vers 17 heures, j'ai cru voir un éclair et ensuite entendre le tonnerre. J'ai tout de suite téléphoné ma mère pour savoir si elle avait aussi entendu...et elle m'a répondu que oui! Nous nous sommes demandées comme ça se pouvait. J'ai toujours pensé que les éclairs et le tonnerre se produisaient seulement l'été. On raccroche et 5 minutes plus tard, le tonnerre et les éclairs se font ressentir à nouveau.
Nadège à TVA nous dit: ''J'ai parlé à un expert et il m'a dit que ça pouvait arriver.'' Puis elle a continué avec les prévisions. Soit qu'elle ne pouvait pas nous dire comment ça pouvait arriver ou soit qu'elle n'avait pas le temps de nous résumer le tout avant ses prévisions. Ça m'a laissé sur mon appétit. ... J'suis donc allée faire un tour sur le site de météomédia pour trouver des réponses à mes questions. Puis ensuite, j'ai lu des gens, sur un blog, qui avaient vécu ce phénomène. Voici ce que j'ai trouvé:
**
"Thundersnow - Strong winter snowstorms and blizzards commonly produce lightning strikes, a phenomenon referred to as 'thundersnow'. Lightning and thunder can occur with any type of winter precipitation - including snow, sleet ('thundersleet') and freezing rain. Thundersnow is a much more rare event, requiring a very intense convective cell whose precipitation is falling in frozen form. Such intensity can be achieved in strong low pressure systems that develop during the winter months. Lake-effect snow on the shores of the Great Lakes is a common producer of thundersnow. Lake-effect thundersnow is common in early-season events (November through December), when the first cold air masses begin passing over the still-warm lake waters, maximizing instability."

"According to the National Weather Service, lightning occurs less frequently in the winter because there is not as much instability and moisture in the atmosphere as there is in the summer. These two ingredients work together to make convective storms that can produce lightning. Without instability and moisture, strong thunderstorms are unlikely. Although thunderstorms are less common in the winter, sometimes lightning can occur within snowstorms. It is called thundersnow, relatively strong instability and abundant moisture may be found above the surface, such as above a warm front, rather than at the surface where it may be below freezing."

1 comment:

Anonymous said...

Merci pour tes renseignements,
Je n'avais jamais entendu de tonnerre en hiver !!! Me voilà rassurer, ce n'était pas un avertissement de la " fin du monde"
Tu es pas mal bonne dans tes recherches.
couscous